Het FODMAP-dieet, wat is dat nou precies?

 

PDS is de meest voorkomende chronische darmstoornis. Minimaal 10% van de Nederlandse bevolking heeft PDS, maar wereldwijd onderzoek wijst uit dat tot 20% van de bevolking PDS-klachten zou kunnen hebben. Maar liefst 75% hiervan is vrouw. Ook bij kinderen komt PDS voor.

Maanden of zelfs jarenlang last van darmklachten. Veel onderzoeken zonder uitkomsten. Uiteindelijk de diagnose Prikkelbare Darm. En wat nu? Er is geen medicijn voor. Dilemma: er mee leren leven of toch op zoek naar de oorzaken in jouw voedingpatroon?
Als je googled kom je al snel op het FODMAP-dieet, maar hoe volg je dit nou precies..

Wanneer je bent gediagnosticeerd met PDS en je hebt last van veel voorkomende PDS klachten als een opgeblazen gevoel, diarree en/of constipatie, winderigheid of buikpijn, dan zou dit dieet geschikt voor je kunnen zijn. Uit onderzoek blijkt dat het FODMAP dieet bij 75% van de mensen met PDS zorgt voor een vermindering van de klachten. Het is dus absoluut de moeite waard om het dieet te proberen als je PDS hebt.  

Het FODMAP dieet is een lastig en beperkend dieet om te volgen. Daarom is het aan te raden om een FODMAP-gecertificeerde diëtist te zoeken die je kan begeleiden tijdens het dieet. Een diëtist kan je helpen veelgemaakte fouten te voorkomen en kan je begeleiden door de eliminatiefase en de herintroductiefase. Ook kan een diëtist je helpen er voor te zorgen dat je alle noodzakelijke voedingsstoffen binnen krijgt tijdens het dieet en je geen tekorten oploopt. 

Lees snel verder over het FODMAP-dieet en hoe wij hierin kunnen begeleiden. 

Wat zijn FODMAP’s?

FODMAP’s zijn onverteerbare koolhydraten, dit betekent dat ze slecht of niet opgenomen worden in de dunne darm. Eenmaal in de dikke darm breken bacteriën deze stoffen af. Maar wanneer dit niet of slecht gebeurd kan gas vrijkomen waardoor symptomen zoals een opgeblazen gevoel en winderigheid kunnen ontstaan. Ook kan een verstoorde stoelgang ontstaan doordat er meer vocht wordt aangetrokken. Allemaal vervelende klachten, die zeker ook invloed kunnen hebben op jouw dagelijkse bezigheden. 

Wat doet het FODMAP-dieet?

Bij het volgen van het FODMAP-dieet vermijd je (tijdelijk) de FODMAP-koolhydraten. Na de zogenoemde eliminatie-fase kan bij positieve effecten de herintroductie-fase starten. Hierbij wordt per koolhydraatsoort een opbouwschema gegeven met specifieke producten. Zo kan de mogelijke trigger van de klachten gevonden worden. Om te beoordelen of het dieet werkt is het van belang dat het dieet strikt gevolgd wordt.

FODMAP’s zitten in voedingsmiddelen die we dagelijks eten. Het zijn namelijk hele gezonde voedingsstoffen die ons lichaam niet zomaar kan missen. Dit maakt het een ingewikkeld dieet en maakt het aan te raden het dieet te volgen onder begeleiding van een diëtist. Wij kunnen helpen met de praktische uitvoering van het dieet, het voorkomen van fouten en met het beoordelen van de uitkomsten. 

Diëtist bezoeken

Wil jij ook aan de slag met jouw darmklachten en eindelijk klachtenvrij rondlopen? maak dan een afspraak met een van de diëtisten van VoedingsAdviesGroep Utrecht.

Manon de Bueger, diëtist